Molnbaserad transformation för skalbar tillväxt och flexibilitet
Cary Group är en expansiv koncern inom bilvårdstjänster som löpande förvärvar bolag och har etablerat sig som en betydande aktör inom branschen med lokal närvaro i Sverige, Danmark, Norge, Storbritannien, Spanien, Portugal, Tyskland, Österrike och Luxemburg. Koncernen omfattar totalt 1 400 verkstäder specialiserade på reparation och byte av bilglas med 3 000 anställda, siffror som är hänförliga till år 2022.
Cary Group
Fordon
Cary Group genomförde en omfattande digital transformation med hjälp av Zelly och Microsoft 365 för att harmonisera sina IT-system över flera länder i Europa. Resultatet var en enhetlig och skalbar IT-miljö som säkerställde rätt behörigheter för användarna och möjliggjorde smidig integration av nya förvärv.
Cary Group stod inför utmaningen att effektivt hantera IT-miljön för sina 148 servicestationer i Sverige och 1 400 verkstäder internationellt. Tidigare skapade många nyförvärv en röra av olika system, vilket varken var effektivt eller säkert. Med hjälp av Zelly, som är partner för bolagsintegration och hanterar processen för att analysera och integrera företagen i Carys koncernstruktur, har Cary Group implementerat en skalbar och hanterbar lösning som harmoniserar IT-miljön för alla medarbetare och verkstäder. Zelly har även etablerat en utökad möjlighet för bolagen globalt att samverka mellan olika IT-miljöer.
Utmaning
När Cary Group växte genom förvärv uppstod ett virrvarr av olika IT-system, vilket ledde till ineffektivitet och utgjorde en säkerhetsrisk. Den heterogena IT-miljön saknade gemensamma strukturer, och Cary Group hade ingen kontroll över företagets data, vilket hotade verksamheten vid potentiella dataintrång.
Lösning
För att möta dessa utmaningar har Zelly flyttat Cary Groups hela IT-infrastruktur från mark till moln, där allt nu hanteras i Azure. Denna migrering har inte bara gett bättre kontroll och säkerhet, utan även möjliggjort bättre kostnadskontroll genom Azures inbyggda verktyg för kostnadsoptimering och resursstyrning. Zelly skräddarsydde en lösning med fokus på säkerhet och skalbarhet genom Microsoft 365 Cloud. Genom att implementera Microsoft Intune har IT-avdelningen på Cary Group nu en centraliserad kontroll, kan se vilka enheter som har registrerats och får en inventering av alla enheter som använder organisationsresurser.
Zelly har också etablerat en utökad möjlighet för bolagen globalt att samverka mellan olika IT-miljöer, vilket skapar större flexibilitet och effektivitet i koncernens internationella arbete.
Resultat
Kontroll
Cary Group har nu en enhetlig IT-miljö som ger användarna säkerhet och rätt behörigheter.
Skalbart
Den nya IT-strukturen är skalbar vid fortsatta förvärv, oavsett i vilket land förvärven sker.
Kostnadskontroll
Den nya IT-strukturen är skalbar vid fortsatta förvärv, oavsett i vilket land förvärven sker.
Användarvänlighet
Den digitala arbetsmiljön möjliggör bästa möjliga service till kunderna och underlättar för medarbetarna.
– Ett viktigt led är att harmonisera våra IT-plattformar inom koncernen, och där kommer Zelly in i bilden, som har samma familjära kultur som vi har på Cary Group och dessutom så lever vi liknande värderingar.
Annika Hansson Group Director IT & Digitalization.